Elektrokola do města i terénu jsou vhodná nejen pro starší cyklisty, ale i pro ostatní. Například pro ty, kteří si při šlapání chtějí i odpočinout a trochu se kochat krajinou. A to díky baterii a motoru elektrokola mohou.
Crossové elektrické kolo si v poslední době pořizuje čím dál více cyklistů a není se čemu divit. S pomocí motoru
elektrokola totiž zvládnete i
delší výlety a poznáte nová místa. Na trhu ale
neseženete jen jedno univerzální kolo. V dnešní době si můžete vybírat různě velká
treková elektrická kola pro různé terény a také s odlišným motorem. Vždy platí, že výkon elektrokola musí být na úrovni 250 W, motor ale může být středový, přední nebo zadní. A to nejsou zdaleka všechny rozdíly.
Co umí středový motor elektrokola?
Mezi elektrocyklisty se můžete setkat s názorem, že
středový motor u elektrokola je zkrátka nej. Díky jeho umístění ve středu kola je například městské elekrokolo lépe vyvážené a lépe se ovládá. Cyklisti se shodují, že
pocit z jízdy je přirozenější a možná i úspornější. Přehazovačkou navíc můžete motoru naznačit, jak moc chcete při šlapání pomoci. Chcete jet s větrem o závod nebo třeba do kopce? Nejtěžší převod napoví motoru, aby vám pomohl. A tak jedete téměř na
elektrokole bez šlapání. Na rovince stačí převod změnit zpět na lehký, nohy tím sice moc neušetříte, ale baterii ano.
Výhody a nevýhody středového motoru elektrokola
+ Přirozenější pocit z jízdy,
+ lepší vyvážení a ovládání kola,
+ efektivně hospodaří s baterií,
+ lepší chlazení a lepší spolehlivost
+ možnost regulovat pomoc motoru změnou převodou.
na první pohled dokonalý středový motor má i nějaká ta mínuska:
- řazení se může zdát zpočátku obtížnější a hlučnější,
- řetěz se rychleji opotřebuje. Výměna se doporučuje po 700 - 1500 km.
Jednoznačně vám ale neřekneme, jestli je lepší středový motor. Záleží na preferencích cyklisty a hlavně využití elektrokola. Středový motor vám více pomůže a motor ve výpletu zase méně.
Elektrokolo - to není jenom motor, ale také snímač
Setkat se můžete se dvěma druhy snímačů - otáčkovým a torzním. Co který umí?
- Otáčkový snímač elektrokola pozná, kdy a jak rychle šlapete a podle toho pak motoru poví, jak by vám měl pomáhat. Bohužel ale příliš pohotově nezaregistruje vaše první šlápnutí a rozjezd. Když se tedy chcete rozjet do kopce, nezapomeňte na nastavený lehký převod, motor totiž při rozjezdu ještě nepomůže.
- Torzní, silový, tlakový nebo momentový snímač je složitější a také propracovanější. Nebere v úvahu jenom otáčení pedálů, ale také napnutí řetězu a sílu, kterou šlapete. A tak pozná, jak moc potřebujete pomoct. S tímto snímačem zažijete přirozenou jízdu a užijete si sportovní zážitek. Nestane se vám, že byste se nechali motorem pouze vézt, vždy musíte vynaložit alespoň nějakou snahu a šlápnout do pedálů.
Co má vliv na dojezd elektrola?
Někteří výrobci udávají dojezd formou ujetých kilometrů při minimální spotřebě elektrokola (na nejnižším stupni asistence) nebo v určitém rozpětí. Na
skutečný dojezd má vliv více faktorů:
- váha jezdce,
- terén,
- plynulost jízdy,
- počasí a především povětrnostní podmínky
- technický stav kola,
- nebo druh snímače.